Tuesday, October 9, 2007

وكانت بدايتى مع بداية




أنا جايه أحكيلكوا عن تجربه ....تجربه ماكنتش متخيله انى أخوضها
ألا و هى :

انى شاركت فى برنامج تليفزيونى اسمه بدايه على قناه modern t.v
البرنامج بيقدمه
أ/عصام حمدى بتكلم فيه عن أخلاق الرسول صلى الله عليه وسلم وبيجيب معاه مجموعه من الشباب مره ولدين وبنتين ومره أربعه ولاد ومره اربع بنات وكده يعنى....

أبطل رغى

و نرجع لتجربتى الفظيعه:

البدايه كانت ان صحبتى ملك( اللى بتكتب معايا فى المدونه)قالتلى على البرنامج وكانت عاوزانى اطلع فيه معاها و أنا قلتلها ده من رابع او مليون المستحيلات ان انا اطلع على التليفزيون واتكلم كمان لالالالا ده موضوع كبير و حاولت تقنعنى بشتى الطرق و انا رافضه تماما مطاقا ابدا نهائيا خالص و اتفقنا ان انا هاروح معاها واقعد بره عشان اشجعها يعنى تمثيل مشرف وخلاص على كده

وبدأ البرنامج وماشى تمام وبتابع حلقاته ...وفى يوم من الايام كنت راجعه من التراويح وبفتح البرنامج عادى لقيت صاحبتى طالعه فيه وانا بتفرج حسيت انى هاكون هناك وهشارك معاهم معرفش ليه ....
قلب المؤمن دليله
عادى جدا بتحصل
مع ان الموضوع كان بالنسبه لى منتهى بس يوميها حسيت انها هاتكلمنى وانى هوافق وبالفعل لقيت صحبتى تانى يوم بعتالى كلمنى شكرا"عشان اكلمها(مش عارفه صحاب ايه دول) المهم كلمتها لقتها بتقولى أ/عصام عاوزك تطلعى انهارده فى البرنامج و متقوليش لأ المشكله انى لقيت نفسى من عاوزه اقولها لأ مع ان الامر كان منتهى عندى قولتلها هاروح اسأل بابا و هاكلمك الكلام ده كان الساعه 3.30 و البرنامج الساعه 10 م

المهم و انا مروحه قاعده طول الطريق مبتسمه و مستغربه مش عارفه ليه وبعد ما وصلت البيت قلت لبابا لقيته بيقولى طيب ما تروحى و كلمت مستشارتى الرسميه اللى تعباها معايا
الفجريه قالتلى متروحى تجربى ..المهم أدبست وجهزت نفسى و رحت

وصلنا الاستوديو و بدأت التعليمات احنا بنبص للاستاذ عصام و ماحدش يبص للكاميرا ولا يشاور بايديه و لا حركات ماتشات الكوره ديه وأول ما البرنامج يبدأ هانعرف نفسنا الاسم والكليه بسرعه
الحلقه كانت بتتكلم عن المسنين والايتام و اد ايه احنا مقصرين معاهم واهميه ان احنا نزورهم ومش بس فى رمضان لا مفروض كل واحد يخصص يوم فى الشهر او يومين و يرحلهم اد ايه هما بيبؤا محتاجين الزياره ديه مش تبرع.مهما كان كبير..لأ..زياره وابتسامه وود
ان احنا مفروض نزورهم كشكر لا يوفى نعمة ربنا سبحانه وتعالى علينا
وخلصت الحلقه على خير و بعدين رحت حلقه تانيه كانت عن الحياء وداخل فيه موضوع الحجاب
المهم انى حاولت اشارك بشيى مفيد

طيب انا استفدت ايه من القصه او التجربه دى كلها :

أولا: أنى بقيت اعلاميه كبيره و مشهوره طبعا

نتكلم بجد

اكتشفت انى ممكن اطلع فى البرنامج و اتكلم بس انا بوهم نفسى بحاجات و مش فى ديه بس ... لأ الموضوع اوسع من كده ... يعنى ربنا مدى كل واحد فينا قدرات يقدر يعمل بيها حاجات كتير بس انا احيانا بستسهل أو ممكن بستهبل

البرنامج اتمنى انه يكون اثر و غير فى اللى بيشوفوه لكن اللى حسيته انه اثر فيا شخصيا ولفت نظرى لتقصيرى فى بعض الحاجات ...زى زيارة الايتام و المسنين مثلا وحاجات تانيه كثير

المشكله اللى حاستها فى البرنامج هى التحضير و النظام لان البرنامج يومى ومباشر و مكانش متخططله بشكل تام

بس بشكل عام كانت تجربه مفيده و جديده بالنسبه لى ...

و كانت بدايتى مع بدايه


15 comments:

ew3a said...

" بس انا احيانا بستسهل أو ممكن بستهبل".. ظريف الجزء ده.. بس جاي على الجرح بصراحة.. كان ليا تجربة في موضوع الكاميرا ده و أنا صغير.. هو صحيح كان برنامج هايف إلى حد ما (اللى انا كنت بروحه مش انتى).. لكن فعلاً.. ساعات بتمر على الإنسان تجارب هايفة.. لكن بيتعلم منها كتير جداً

آن الأوان said...

ew3a

ما فيش تجربه الانسان بيمر بيها الا و لازم يتعلم منها حاجه مهما كانت صغيره

الفاتح اليعقوبي said...

السلام عليكم
كل عام وانتم بخير وبصحة وعافية
مشكلة الكلام اللي حضرتك قلتيه الوقوف امام الكاميرات ده ازمة العملية بس يااستاذة محتاجة تجديد نية واخلاص لله عز وجل ومراقبة قوية للنفس حتي لاتميل الي شئ او الي عجب او رياء
ثبتكم الله وتقبل منكم صالح اعمالكم

وادعو الله ان ةنصلي السنة القادمة العيد في المسجد الاقصي
او موتا علي اعتابه
والسلام

آن الأوان said...

اليعقوبى

فعلا الوقوف امام الكاميرات والظهور محتاج اخلاص وتجديد نيه جامد جدا
بس اهم حاجه يكون الواحد قدم حجه مفيده

مشروع انسان said...

عيد سعيييييييد
تقبل الله منا ومنكم

آن الأوان said...

امام الجيل

منا ومنكم ان شاء الله

الـفجـريـــة said...

اهلا اهلا

بصى يا ان الاوان

اقولك رأيى بجد

انا عشان كنت بشوفك كتير او متابعة التجربة شوية معاكى
حسيت انها كانت فعلا بداية ليكى

مممكن بداية لانك تعرفى حاجات جديدة عن نفسك
وبداية جديدة فى التواصل مع الناس

يعنى بعيدا عن تقييم البرنامج كبرنامج
احنا دلوقتى بنقيم البرنامج بالنسبة لك
اكيد كان تجربة وخبرة
يمكن تحبى تكرريها او متحبيش

لكن اكيد زودتلك حاجة
يكفى يا بنت انها جت فى فترة كويسة
وانها خلتنا نتكلم مع بعض
فى فترة انا كنت ةمحتاجة فيها لكده
مش هطول عليكى
مع انى طولت

بس ممكن اقول
جزا الله بداية عنى خيرا

آن الأوان said...

الفجريه

هى فعلا التجربه ديه زوديتنى وانت ساعدتينى فيها كتير
..............
بس يا رب نفضل كده على طول و ما تجيش الدراسه وتشغلكنا
بس انا الوقتى متاثره فعلا

Saad El-Shater said...

سبحان الله افتكرت واحد من كتائب القسام بيتكلم
بيقول انا خائف الان امام الكاميرا اكثر من خوفي امام الجندي الاسرائيلي
---
جميل انك تقدري تحولي كل مواقفك الي تجارب تستفيدي منها وتتعلمي

يا دماغى said...

ربنا يكرمك علي المجهود ويجزيكي خير

وكل حاجة في الاول صعب وبعد كدا بيتكون خبرة استمرارية

آن الأوان said...

saad elshater

فعلا لان الوقوف امام الكاميرات بيحتاج اخلاص و ثقه بالنفس


عمر جمال

ربنا يتقبل ان شاء الله
فعلا كل حاجه بتبأى صعبه فى الاول و بعد كده الواحد بكتسب خبرات و يتعود

ملك said...

السلام عليكم

ازيكم بجد وحشتنى كلماتكم ووحشتنى المدونه

انا اسفه جدا على الغياب ولكن لظروف ما

على العموم يا ان الآوان

لازم يعنى الفضيحه وكلمنى شكرا بس لما اشوفك

:)

بس فعلا انا اتعلمت كثيرا من هذا البرنامج

اتعلمت تحمل المسؤليه

وحاجات تانيه كتير

ولكن اتمنى من الله عز وجل ان يتقبل منا
بصراحه انا فى الاول كنت مش عاوزه اروح لانى كنت حاسه ان ممكن حد غيرى يقدم العمل ده افضل منى

ولكن بعد التجربه تعلمت

لا تحقرن من المعروف شيئ

جزيتِ خيرا يا آن

Anonymous said...

انا بمشى على مبدء طول حياتى علىى الرغم ان المبدء ده عارفه من قريب الا انى قررت انى امشى عليه على طول

انا هقوله لو عجب حضرتك ممكن تسرقيه وتحطية ليكى برضة وبالمرة ناخد ثواب منكم


المهم المبدء هو

إذا اردت ان تعرف عند الله مقامك فأنظر فيما اقامك



بس وجزاكم الله خير

آن الأوان said...

ملك

اهلا برجوعك يا ملك و منوره المدونه وماتحرمناش من طلتك..............
فعلا يا بنتى انا استفدت من البرنامج و فعلا رب عمل صغير تعظمه النيه


محمد من كش ملك

انا لما سمعت المبدأ ده قلت خلاص انا هاروح البرنامج حتى لو اللى هاقدمه مش هايكون كبير
بس عشان "انظر فيم أقامك"و

شكلى كده هاسرقه من حضرتك او بالادق من الدكتور بس برده هتاخد الثواب منا

و اياكم

edara2008 said...

السلام عليكم
نرغب منكم في زيارة هذه المدونة
وهتلاقلوا عليها كل المبدء
اللي الدكتور بيقولها