Friday, August 24, 2007

من الاسكندرية



السلام عليكم و رحمه الله وبركاته




انا كنت عاوزه اقول كذا حاجه




الواحد حس بقيمه اصحابه يمكن عشان انا بعيده عنهم بس بجد وحشونى اوى مع ان ممكن ابقى جانبهم و مانتقبلش بس ببأه حساه انى فى اى وقت هاحتجهم هالقيهم بس عارفين يمكن علشان احنا جنب بعض مش حاسين بقيمه بعض و مش بنعبر لهم عن حبنا فى الله و ان اد ايه هما مهمين بالنسه بالنا وكمان مش بنعمل حاجه عشان نقوى علاقتنا يلا الحمد لله


...................................




مع انى مسافره اغير جو وانا اصلا بحب السفر و بحب البحر اوى بس السنه دى حاسه بشعورغريب


...................................




هو انا عندى مشكله و هى اصلا اللى كانت مخليانى مش عاوزه أدون


ان انا مش بعرف اكتب اوى او يمكن بخاف من الكتابه مش عارفه ليه يمكن بحس ان انا مش هاعرف اوصل اللى انا عاوزاه او حد هايفمنى غلط بس انا بحاول وربنا يسهل


...................................




هو انا ليه دائما مش مركزه الاول اقعد احدد اهدافى تمام واقول خلاص انا هابدأ بجد و بعدين تعدى الايام وتفوت والاقى نفسى زى ما انا ما حققتش حاجه من اللى انا كنت محدداها لنفسى انهارده كنت بقرأ فى كتاب و لقيت المقوله ديه "ان الخطا الاكبر ان تنظم الحياه من حولك وتترك الفوضه فى قلبك"لمصطفى صادق الرفاعى


حسيت انها بتنطبق على اوى لان الواحد لو فضل مركز بره وسايب نفسه هايجى يوم و يقع ومش هايقدر يكمل بس خلاص ان شاء الله هاركز مع نفسى وادعولى


.....................................




الاحداث الاخيره من اعتقالات للاخوان والمحاكم العسكريه حاجه توجع القلب وتخلى الواحد يسأل نفسه هو بيعمل ايه فى دنيته ولاخرته و ببأه حاسه بعزه ان دول هما ابائى وقدوتى


......................................




ان شاء الله هاكتب على جنب المدونه كل يومين او ثلاثه ايه او حكمه او مقوله او شعر اثر فيا


.....................................


تخيلوا رمضان خلاص فاضل عليه اقل من شهر هل انا استعديت لرمضان وعديت له العده ولا لسه مش حاسه اصلا انه قرب
اللهم بلغنا رمضان واجعلنا نحسن العمل فيه وتقبله منا و اخرجنا منه مغفور ذنوبنا

......................................

11 comments:

alqassam said...

السلام عليكم

جزاكى الله خيرا على مرورك وبارك الله فيكى


اهم حاجة متخافيش من الكتابة وخلى قلمك جرئ

كمان مرة شكرا لزيارتك للمدونة

القسام

الفاتح اليعقوبي said...

ليه تاليب المواجع ده
بداية حل مشكلو رقم واحد الفضفضة انك تقولي الكلام ده الي احد والامر الثاني هو مواجهة النفس بخطئها وعيوبها ومن ثم تصحيح والتغلب عليها
الامر الثالث وضع حلول عملية لحل المشكلة مناسبة لامكانياتك وقدراتك
واللهم بلغنا رمضان
والسلام

Anonymous said...

ايه ده كله
هعلق على واحدة واحدة

-----
الواحد حس بقيمة اصحابه
طب والله ده تطور ملحوظ
بس ربنا يديمه
وممنسساش تانى
قيمتهم وفضلهم وكرمهم وكدا يعنى
الواحد مبيحبش يكلم عن نفسه كتير
:0
------------
الثانية
النكدى نكدى
حتى لو سفروه فين
:)
بتحصل كتير
-----------
الثالثة مشتركبين فيها وان كنت نويت افك القيود..وكلامك فرق معايا

---------
والرابعة طبعا مشتركين فيها
والكمة جميلة جدا
وبتعبر عن واقعى جدا
----------
الخامسة
ماشى يا ستى
------
السادسة
طيب هنشوفها بس اعمليها بجد ومتنسيش

وأخيرا
رمضان
فى تدوينة حلوة اوى عن رمضان فى مدونة نجوم الحيرة
اسمها الشهر الماثل بالمغفرة
اقرايها
فعلا جميلة

سلامات

khobayb said...

خواطر طيبة
لا تقلقي قلمك لسه بيستوعب الظروف المحيطة ، وهياخد جرأة مع مرور الوقت
---
بالنسبة للاعتقالات الي بتحدث
فدائما "يبتلى المرء على قدر إيمانه" ، والمفروض نحزن على حالنا احنا فعلا زي ما قلتي
---
ورمضان .. تذكرة طيبة
جزيتم خيرا

Anonymous said...

أن الأوان ملك

ليكم عندى تاج

مشروع انسان said...

اللهم بلغنا رمضان

cleopatra said...

:)

رينـــــــــــا said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كل عام وانت اللى الله اقرب وعن المعصيه ابعد ان شاء الله
كل عام وانتم با الف خير

احمد الجيزاوى said...

كل عام وانتم بخير وعادة الله عليكم وعلى الاهه الاسلاميه بكل خير
كل عام وانتم منصورين واقوياء
كل عام ومصر بخير
احمد الجيزاوى

Anonymous said...

رمضان كريم

كل عام و أنتم بخير

§a§a said...

البلوج جميل اول مرة ادخل

كل عام وحضرتك بخير