Tuesday, December 2, 2008

عنى و عنها


منذ 6 أشهر لم اكتب شيئا من وقتها و انا اتسائل لماذا ؟


مع اننى ادخل كل يوم افتح الصفحة و اخط قليل من الكلمات و لكن مصيرها دائما المسح


أحداث كثيرة حدثت مهمة بالنسبة لى و اردت بشدة ان اكتب عنها


بداية من رحلة استخراج الرخصة و.........الي خطوبة اعز صديقتين


بدأت فى كتابتها فعلا و لكن الاول بقى مكانه والاخير لم يكتمل


اتابع الكثير من المدونات يوميا و عندما اريد ان اعلق افتح صفحة التعليقات اشعر بالتعليق و لكن لا استطيع صياغته فى كلمات وتمر تدوينة و يليها كثير و انا ما زلت لا اعلق


فترة 3 شهور كان النت فاصل و لكنى كنت ادخل عن طريق الهاتف لذلك ليس هذا السبب


لانى دائما ادخل و انا مرهقة احتمال و لكن ليس هذا الرئيسى


هل لانى لست اضع المدونة فى اهدافى او بالمعنى الاصح لست اعطيها الاهتمام الازم


ام لانى لست احاول محاولات جدية فى الكتابة


ام لانى اخاف من الاساس ان اعطى نفسى فرصة المحاولة

ام ....ام

ما زلت ابحث عن السبب


قد يبدو لبعضكم ان هذا الكلام ياخذ منى أكثر من وقته

و لكنى اشعر انى مقيدة و ان عندى حالة من "اللخبطة"ا

8 comments:

مشروع انسان said...

اعانك الله يا فندم

وساعات كتير بنمر باللحظات دى

انا فى بوستات كتير وانا بتكتبها ببقى عايز امسحها
او اكتبها على فترات

حسب الحالة النفسية

بس الموضوع بيمشى تلقائى واحدة واحدة

ربنا يعين حضرتك وييسر امورك
ومنتظرني تعليقات حضرتك وبوستاتك

الـفجـريـــة said...

ياااااه
بعودة الأيام يا مروة
:D:D

اولا..سعيدة انك دونتى
ثانيا..لما كنتى بتقوليلى انك سايبة المدونة وانك عاوزة تكتبى فيها كنت بقولك اكتبى مش لحاجة غير انى شايفة ان حالة اللخبطة اللى بتمرى بيها دى حالة طبيعية لما بعد التخرج والحيرة بين ابواب متعددة للعمل والعطاء وبحس ان الكتابة هى نوع من انواع ترتيب الدماغ

عشان كده كنت بقولك اكتبى حتى لو مش هتنزلى
اكتبى عشان تفكرى مع نفسك بصوت عالى ويمكن حد يفكر معاكى

عموما انا منتظرة ما هو قادم أيا كان بس سيبك من موضوع أعز صديقتين ده
:D

وخلى الموضوع يمشى بتلقاءية
وربنا يعينك ويوفقك لما يحب ويرضى

وبجد يا مروة بصدق انا كتير بحس بسعادة اننا نازلين مش عشان سبب النزول نفسه على أد مهو عشان اننا نزلين سوا

مش شرط تفهمى
المهم انى فاهمة

أراك على خير
سلااام عليكم

SERENITY8 said...

أقتبس بالفعل من كلام الأخوةالأعزاء ان داااااااااااااااااااائمًا بيحلمعانا (المدونين) الموضوع ده...ساعات افتح المدونة اكتب وساعات اكتر ماكتبش وساعات اكتر واكتر اكتب موضوع بحاله وامسحه تانى... مش لخبطة ومش عارف هى ايه,,بس انا ممكن اقترح حل؟
نفضى لاى حاجة بتخليكى ماتكتبيش واكتبى عشان فى كل الحالات اللى حصلت لى قبل كده دى اول مابضغط نشر على اللى كتبته... بتبقى دائما حاجة حلوة جدا....
وعلى رأى الاخت الفجرية.... نوع من أنواع ترتيب الدماغ

Rehab Saber said...

تمت كنت كدا لفترة يا مروة

كل سنة وانتى طيبة يا ميرو

آن الأوان said...

امام الجيل

جزاك الله خيرا

انا علقت اهو عند حضرتك

آن الأوان said...

الفجرية

فعلا يا اسماء
جزاك الله خيرا

انا فاهمة عارفة ليه؟
لانى بحس بنفس السعادة ديه

آن الأوان said...

طارق

فعلا يا طارق ده احسن حل

و جزاك الله خيرا

آن الأوان said...

رحاب

شكل الموضوع عند الناسل كلها

و انت طيبة يا جميلة
و تقبل الله منا و منكم